Paper project

Gaëtan Robillard avec Nicolas Cusumano, Cécile Rousset, Vincent Schmid, Quentin Sedmi.

Hervé Huitric et Monique Nahas

Statement

Paper is an online software for research in art and in the field of computer and visual research. It is developped in the perspective of computer art practice in the context of art schools, colleges, high schools and so on.

The application helps producing drawings in the philosophy of generative processes. It is concerned with patterns, polygons, repertories and grammars. Moreover, the interface enables the learning and the editing of algorithms and therefore the construction of simple computational processes. It also offers to export formats that are compatible with digital tooling and 3D environements (pen plotter, laser cutting, ...).

Our effort takes place in a dialectic with connectionism which currently overwhelms sciences, politics and economy. The question we want to ask is wether a shared experiment in markovian-frequential computing technics would offer a counterpoint to the very dominant connectionist period. And in this case, could we extend this counterpoint while decentering a certain computational culture, notably by considering history, archeology and content aware approach.

Papers' first algorithm will be Markov Chain, an algorithm that was used in early computer art and now heavily used in our digital environment.

Paper is a process developped by a group of people : ingineers, artists, students, researchers, ...

Paper is based on the previsous Experiment Generic Images 2018.

Paper is research. Paper is intuitive. Paper enables creating new artworks. Paper is algorithmic.

Projet tuteuré : Axes de developpement

Etat de l'art

Créer un document soigné avec une mise en page réfléchie. Une approche générative de la mise en page et de la gestion du contenu est bienvenue. Projet en lien avec le site internet du Laboratoire des Intuitions.

Comprendre et expérimenter la chaine de Markov

Markov Chain in Python
Markovify librairy

Expérimenter et développer le framework HTML/JS/Processing

Mettre en place un repertoire Github Comparer P5.js et Processing.js, notamment du point de l'import librairies et import/exports de fichiers .svg

Concevoir l'application et son interface

Mettre au point une méthode de travail et un design

Structurer l'espace de travail

Atelier 108 dans la Centrif'

Gérer des évènements

Au moins un atelier à la centrif A terme : workshop LDI Beaux Arts de Tours, Atelier avec le Lycée Colbert

Objectifs de diffusion

  1. Publier un art paper siggraph (janvier)
  2. Publier l'application sur le site du LDI
  3. Faire une communication dans le cadre d'un colloque international INREV (avril)

References

Recoding Frieder Nake - Algorithmic Aesthetics class

Les Esquisses pédagogiques de Paul Klee.(1925) Une remédiation. (2017) NB : à ajouter dans l'état de l'art

Digital klee Esquisses Pédagogiques. Prototype 1 NB : Idem

P5 online editor P5 online editoron Github